Szuperkompetenciák - Jövőorientált készségek

Digitális intelligencia

Kompetencia

Ki használ (ki) kit? Az internet és a mobileszközök szuperhasznos dolgok egy digitális írástudó kezében, de könnyen ön- és közveszélyessé válhatnak értés és kontroll nélkül.

Szuperkompetencia:Digitális intelligencia

Mitől "szuper" ez a kompetencia?

Egyszerűen megfogalmazva: a digitális intelligencia olyan, mint a biztonsági öv a digitális világban. Nem korlátoz, hanem megvéd: lehetővé teszi, hogy bátran és szabadon felfedezzük az online teret, miközben megóv a veszélyektől. A gyerekek életének egyre nagyobb része zajlik digitálisan – tanulás, barátkozás, játék –, ezért kulcsfontosságú, hogy ne a technológia irányítsa őket, hanem ők használják tudatosan a technológiát.

A digitális intelligencia ebben segít: megtanít forrást ellenőrizni, etikusan viselkedni online, odafigyelni az adatainkra, és felismerni, mikor érdemes „kikapcsolni a motort” – vagyis pihenőt tartani a kütyüktől.

A mai gyerekek digitális bennszülöttek: könnyedén kezelik az eszközöket, de gyakran nem értik, mi zajlik a háttérben. Tudják, hogyan kell használni az alkalmazásokat, de nem mindig látják, hogyan gyűjtik az adataikat, hogyan befolyásolják a döntéseiket, vagy hogyan tervezik őket arra, hogy minél tovább online maradjanak. Ez olyan, mintha valaki biztonsági öv nélkül vezetne: működhet egy ideig, de komoly veszélyekkel jár.

Ezért a digitális intelligencia fejlesztése nemcsak technikai tudást jelent, hanem kritikai gondolkodást, az algoritmusok megértését és a tudatos médiafogyasztást is. A jövőállóság nem velünk születik, de megtanulható és a digitális intelligencia az egyik jövőorientált szuperkompetencia, amelyre biztosan mindenkinek szüksége van és lesz.

Kezdd el most!

Digitális intelligencia
A digitális világ olyan kihívásokat rejteget a 21. századi szülőknek, amelyekkel nincs hosszútávú tapasztalatunk. Évről évre figyeljük, nézzük, kutatjuk, tanuljuk, hibázunk, vonjuk le a következtetéseket próbáljuk máshogy, jobban, tudatosabban csinálni. Nem tudjuk megkérdezni a szüleinket, hogy ők ezt hogy csinálták, de még a saját gyerekkorunkhoz se tudunk visszanyúlni, hiszen teljesen máshogy használtuk a digitális eszközöket, mint manapság a gyerekek. Többek közt azért is, mert rengeteg minden nem is létezett még akkor, vagy nem volt elérhető a hétköznapi ember számára. Hogyan segítsük gyermekeinket, mit lehet engedni, mit nem? Mi fér bele, mit nem? Mire figyeljünk, amikor "digitális benszülöttet" nevelünk? Dr. Gyurkó Szilvia, gyerekjogi szakértő és Tóth Dániel, a Pszichológus Pasi érkezett a Mesélj, Anyukám! és az Edisonplatform közös, 21. századi szülők névre keresztelt podcast sorozatának 6. adásába, hogy erről beszélgessünk velük.

Hosszabb sztorik

Nincs még releváns tartalom.

Mi az Edison100?

Az Edison100 listán olyan innovatív és jövőbarát kezdeményezéseket találsz, amelyek óvodások és általános iskolások jövőben fontos tudását és készségeit fejlesztik, az iskolai kereteken túl.

EdisonLab

Kompetenciákkal

a jövőbiztos tudásért

Az Edison100 listán olyan innovatív és jövőbarát kezdeményezéseket találsz, amelyek óvodások és általános iskolások jövőben fontos tudását és készségeit fejlesztik, az iskolai kereteken túl.

csapat
595278 355071 1

Megoldások
a holnapért

Mutassatok be nekünk egy problémát, és hozzatok rá egy megoldási javaslatot is, ami más versenyen még nem szerepelt. Nézzetek szét a szűkebb környezetetekben vagy akár globálisan, és mondjátok el nekünk, mi az, amin javítanátok.

Kérdésed van? Írj nekünk!