Jövőorientált készségek
Digitális intelligencia kompetencia

Kötelező a biztonsági öv az online világban?

kompheader digital
Ki használ (ki) kit? Az internet és a mobileszközök szuperhasznos dolgok egy digitális írástudó kezében, de könnyen ön- és közveszélyessé válhatnak értés és kontroll nélkül.

Mi is az a digitális intelligencia, és miért fontos felnőtteknek és gyerekeknek?

Egyszerűen megfogalmazva: a digitális intelligencia olyan, mint a biztonsági öv a digitális világban. Nem korlátoz, hanem megvéd: lehetővé teszi, hogy bátran és szabadon felfedezzük az online teret, miközben megóv a veszélyektől. A gyerekek életének egyre nagyobb része zajlik digitálisan – tanulás, barátkozás, játék –, ezért kulcsfontosságú, hogy ne a technológia irányítsa őket, hanem ők használják tudatosan a technológiát.

A digitális intelligencia ebben segít: megtanít forrást ellenőrizni, etikusan viselkedni online, odafigyelni az adatainkra, és felismerni, mikor érdemes „kikapcsolni a motort” – vagyis pihenőt tartani a kütyüktől.

A mai gyerekek digitális bennszülöttek: könnyedén kezelik az eszközöket, de gyakran nem értik, mi zajlik a háttérben. Tudják, hogyan kell használni az alkalmazásokat, de nem mindig látják, hogyan gyűjtik az adataikat, hogyan befolyásolják a döntéseiket, vagy hogyan tervezik őket arra, hogy minél tovább online maradjanak. Ez olyan, mintha valaki biztonsági öv nélkül vezetne: működhet egy ideig, de komoly veszélyekkel jár.

Ezért a digitális intelligencia fejlesztése nemcsak technikai tudást jelent, hanem kritikai gondolkodást, az algoritmusok megértését és a tudatos médiafogyasztást is. A jövőállóság nem velünk születik, de megtanulható és a digitális intelligencia az egyik jövőorientált szuperkompetencia, amelyre biztosan mindenkinek szüksége van és lesz.


Miért nem alakul ki magától?

A gyerekek zsigerből eligazodnak a digitális világban, de a valódi tudatosság nem abból fakad, hogy profin kezelnek egy appot. Ahogy biciklizni vagy úszni is tanulni kell, úgy a digitális térben való biztonságos, kritikus jelenlét is gyakorlás kérdése. A baj az, hogy közben algoritmusok követik őket, az adataik árucikként cserélnek gazdát, és naponta ömlik rájuk a hírek, álhírek, influenszervélemények és rejtett manipulációk áradata. Az iskola kevés kapaszkodót ad, a „tedd el a telefont” felszólítás pedig nem magyarázza meg, hogyan lehet okosan, felelősen használni ezeket az eszközöket.

Mindez azonban nem reménytelen helyzet. A digitális intelligencia tanítható – olyan, mint egy izom, amit közösen lehet erősíteni. Ha beszélgetünk velük arról, mi zajlik a háttérben, ha segítjük különbséget tenni hiteles és manipulatív tartalom között, ha közösen húzunk határokat, a digitális világ nem csapda lesz, hanem a felfedezés, a kreativitás és a tanulás terepe. Ez a tudás pedig egész életükön át elkíséri őket.


Miért kulcsfontosságú most?

World Economic Forum kutatása szerint a gyerekeink olyan világban fognak élni, ahol a  munkahelyek többsége még nem is létezik, a társadalmi kihívásokat még nem ismerjük, és a technológia naponta újraírja az élet szabályait. Ezért, olyan jövőálló tudás megszerzésére is szükségük van, ami nem valamire készít fel, hanem bármire!

A siker alapjait gyerekkorban rakjuk le. Ebben az életszakaszban még természetes módon, játékosan fejleszthetjük azokat a szuperkompetenciákat, amelyek a jövőállóságot alapozzák meg. A hagyományos oktatás elsősorban lexikális tudásra koncentrál, ezért amikor a fiatalok belépnek a munka világába, gyakran szembesülnek azzal, hogy nehezen kezelik a változást, a stresszt vagy a csapatmunkát. Ekkor jönnek a költséges tréningek, coaching alkalmak és önismereti programok, holott ezeket a készségeket gyerekként könnyedén elsajátíthatóak.

Hosszú távú előnyök

A digitális intelligencia fejlesztésével olyan gyerekeket nevelhetünk, akik:

  • Tudatosan és kritikusan használják a technológiát
  • Képesek megvédeni személyes adataikat és digitális identitásukat
  • Etikusan viselkednek az online térben
  • Felismerik és elkerülik a digitális csapdákat
  • Kiegyensúlyozott kapcsolatot alakítanak ki a technológiával
  • Kreatívan és produktívan használják a digitális eszközöket

Hogyan fejleszthetjük a digitális intelligenciát?

Támogasd:

  • A kritikus forráselemzést
  • A tudatos képernyőidő menedzselést
  • Az etikus online viselkedést
  • A digitális kreatív alkotást

Kerüld:

  • A technológia démonizálását
  • A túlzott korlátozást reflexió nélkül
  • A személyes adatok gondatlan megosztását
  • A passzív médiafogyasztást


Kezdd el most!

Ma este próbáld ki:

  1. Válasszatok mi egy appot a telefonodon és nézzétek meg együtt, milyen adatokat gyűjt rólad.
  2. Álhír vagy igazi?: olvass fel egy rövid hírt (lehet online vagy egy újságban), és szavazzatok: ki szerint igaz, ki szerint  hamis? Utána keressetek bizonyítékot.
  3. Algoritmus-játék: keressetek rá ugyanarra a szóra (pl. „kutya”) a telefonjaitokon, és hasonlítsátok össze, milyen különböző tartalmakat ajánl nektek. Beszéljétek át, miért lehet különbség.

Ezen a héten:

  • Influenszer-kulisszatitkok: beszélgessetek arról, mit jelent az, hogy valaki „influenszer”, és hogyan kereshet pénzt az interneten, így a gyerek megértheti, hogy a tartalmak és az influenszer vélemények mögött sokszor reklám áll.
  • A lájkok nyomában: kérdezd meg: „Szerinted miért fontos valakinek a lájkok száma, és másnak miért nem?” – beszélgessetek arról, hogyan hat a visszajelzés az önbizalomra és a döntésekre.


Amikor a digitális intelligencia összekapcsolódik más szuperkompetenciákkal

  • Kritikai gondolkodással együtt: a hiteles és a manipulatív tartalmak megkülönböztetésének képessége.
  • Kommunikációval együtt: a felelős és biztonságos online kapcsolattartás képessége.
  • Szociális és kulturális nyitottsággal együtt: a digitális közösségekben való empatikus részvétel képessége.


Az Edisonplatform szemlélete

Az Edisonplatform szakmai alapállása az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) nemzetközi oktatási javaslataihoz, a WEF (Világgazdasági Fórum) ajánlásaihoz és a CASEL (Együttműködés az Akadémiai, Szociális és Érzelmi Tanulásért amerikai szakmai műhely) szociális és érzelmi tanulás keretrendszereihez igazodik.

A jövőre való felkészítés nem egy konkrét kompetencia vagy készséglistáról szól, hanem arról, hogyan tudjuk a gyerekeket olyan tudással, készségekkel, hozzáállással és értékekkel felvértezni, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy felelősen, kreatívan és bátran alakítsák a saját jövőjüket – és közben saját maguk és mások jólétéhez is hozzájáruljanak.

Iratkozz fel hírlevelünkre

Jövőorientált készségek
Kíváncsian fordul mások felé, akik másként élnek vagy gondolkodnak? Érti, hogy a világ sokfélesége érték – hogy különböző hitek, szokások és meggyőződések gazdagítják az életünket?
Jövőorientált készségek
Az a belső hajtóerő, ami először tűnik el, ha nem foglalkozunk vele. Az AI korában mindenre van válaszunk, de sajnos egyre kevesebb a kérdés – pedig ez táplálja az élethosszig tartó tanulást is.
Digitális intelligencia
Mi fér bele, mit nem? Mire figyeljünk, amikor "digitális benszülöttet" nevelünk? Hogyan segítsük gyermekeinket, mit lehet engedni, mit nem?
Jövőorientált készségek
Mit, és hogyan tanulnak a gyerekeink, mit gondolnak erről a szülők? És a pedagógusok? Mit kéne, lehetne máshogy csinálni?
Jövőorientált készségek
Bevezetés, rövid leírás. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce varius faucibus massa sollicitudin amet augue. Nibh metus a semper purus mauris duis. Lorem eu neque, tristique quis duis. Nibh scelerisque ac adipiscing velit non nulla in amet pellentesque. Sit turpis pretium eget maecenas. Vestibulum dolor mattis consectetur eget commodo vitae

Hosszabb sztorik

Jövőorientált készségek
Kíváncsian fordul mások felé, akik másként élnek vagy gondolkodnak? Érti, hogy a világ sokfélesége érték – hogy különböző hitek, szokások és meggyőződések gazdagítják az életünket?
Jövőorientált készségek
Az a belső hajtóerő, ami először tűnik el, ha nem foglalkozunk vele. Az AI korában mindenre van válaszunk, de sajnos egyre kevesebb a kérdés – pedig ez táplálja az élethosszig tartó tanulást is.

További tartalmak

Digitális intelligencia
Mi fér bele, mit nem? Mire figyeljünk, amikor "digitális benszülöttet" nevelünk? Hogyan segítsük gyermekeinket, mit lehet engedni, mit nem?
Jövőorientált készségek
Mit, és hogyan tanulnak a gyerekeink, mit gondolnak erről a szülők? És a pedagógusok? Mit kéne, lehetne máshogy csinálni?
Jövőorientált készségek
Bevezetés, rövid leírás. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce varius faucibus massa sollicitudin amet augue. Nibh metus a semper purus mauris duis. Lorem eu neque, tristique quis duis. Nibh scelerisque ac adipiscing velit non nulla in amet pellentesque. Sit turpis pretium eget maecenas. Vestibulum dolor mattis consectetur eget commodo vitae

Gyakori kérdések

Question text goes here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Kapcsolódó kompetenciák

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Jövőorientált készségek
Digitális intelligencia

Mi az Edison100?

Az Edison100 listán olyan innovatív és jövőbarát kezdeményezéseket találsz, amelyek óvodások és általános iskolások jövőben fontos tudását és készségeit fejlesztik, az iskolai kereteken túl.

EdisonLab

Kompetenciákkal

a jövőbiztos tudásért

Az Edison100 listán olyan innovatív és jövőbarát kezdeményezéseket találsz, amelyek óvodások és általános iskolások jövőben fontos tudását és készségeit fejlesztik, az iskolai kereteken túl.

csapat
595278 355071 1

Megoldások
a holnapért

Mutassatok be nekünk egy problémát, és hozzatok rá egy megoldási javaslatot is, ami más versenyen még nem szerepelt. Nézzetek szét a szűkebb környezetetekben vagy akár globálisan, és mondjátok el nekünk, mi az, amin javítanátok.

Kérdésed van? Írj nekünk!