21 könyv .századi szülőknek
Ha tudni akarod mi fán terem a gyereked jövője
Ezúttal könyvek mentén vesszük végig, hogy melyek azok a képességek és kompetenciák, amik a jövőben kiemelten fontossá válnak gyermekeink számára. Szakértőink olyan, a téma szempontjából jelentős műveket gyűjtöttek össze, amelyeket minden szülőnek érdemes elolvasnia.
EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK AZ
21 könyv 21. századi szülőknek
Adele Faber - Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
Gyakorlati tanácsok a sikeres szülő-gyerek kapcsolathoz
ÉRDEKEL
Al Ghaoui Hesna: Félj bátran!
ÉRDEKELBalatoni József: Taníts szabadon, tanulj szabadon!
ÉRDEKELBrené Brown: Bátran a vadonban
Hogyan tapasztaljuk meg a valódi összetartozást és álljunk ki önmagunkért
ÉRDEKEL
Bruce D. Perry - Maia Szalavitz: Szeretni születtünk
Hogyan veszélyezteti modern világunk az empátiát, és miért fontos megóvni?
ÉRDEKEL
Feldmár András: Hogyan lesz a gyerekből felnőtt?
ÉRDEKELKádár Annamária - Kerekes Valéria: Mesepszichológia a gyakorlatban
Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása gyermekkorban
ÉRDEKEL
Kaszás György: Kreativitássuli
ÉRDEKELKim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor
Hogyan neveljünk nyugodtabb, boldogabb, magabiztosabb gyerekeket?
ÉRDEKEL
Bruce D. Perry - Oprah Winfrey: Mi történt veled?
Életünk újraalkotásának kulcsa, a múlt traumáinak elengedése
ÉRDEKEL
Peer Krisztina - Pőcze Balázs - Szél Dávid: Apa+én sosem unatkozunk
10 küldetés, 70 közös játék, minőségi idő apukáknak és gyerekeiknek
ÉRDEKEL
Po Bronson - Ashley Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről
ÉRDEKELMiért érdemes elolvasnod ezt a könyvet?
Gondolkodó Körünk személyes ajánlói
Herner Dorka
PSZICHOLÓGUS, COACH
Adele Faber - Elaine Mazlish:
Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje – Gyakorlati tanácsok a sikeres szülő-gyerek kapcsolathoz
Elsődleges anyai feladatomnak tartom, hogy utat építsek a gyerekeimhez. Az évek alatt lerakok köveket ezen az úton, majd néha fölveszem azokat és újakat helyezek le. De vannak betonbiztos alapkövek. Ha tudok (meg)hallgatni, figyelni, kérdezni és megosztani, akkor nagyobb eséllyel tudom a kátyúkon is sérülés nélkül átverekedni magam a gyerekemmel a hátamon. Ez a könyv tisztán érthetőségével, hitelességével és gyakorlati példáival segít, hogy hogyan fektessük le a kommunikáció alapköveit.
Herner Dorka
PSZICHOLÓGUS, COACH
Al Ghaoui Hesna:
Félj bátran! – Szeresd magad elvárások nélkül!
Nem találkoztam még olyan szülővel, aki nem fél vagy nem félti a gyerekét. Eleinte rettegünk, hogy vesz-e levegőt, aztán meghűl a vérünk, ha az oviból hívnak, aggódunk, hogy fölveszik-e a kiszemelt iskolába,hogy össze fogja-e törni a szívét a szerelme, és akár a gyerek nyugdíjas koráig is szoronghatunk azon, hogy hol rontjuk vagy rontottuk el őt. Hesna könyve ezektől látszólag távoli helyzeteken keresztül elemzi a félelem tárgykörét, de a könyvet elolvasva mégis rengeteg segítséget – megértést és kiutat – kaphatunk, hogy szülőként hogyan ne rettegjünk folyamatosan.
Trunk Tamás
A Z GENERÁCIÓ KÉPVISELŐJE, INFLUENCER, A "MÁRKÁK, SNEAKEREK, Z‑GENERÁCIÓ" CÍMŰ KÖNYV SZERZŐJE
Balatoni József:
Taníts szabadon, tanulj szabadon!
A legkönnyebben úgy tudunk elsajátítani bármiféle tudást, ha a tanulás során játékos interakcióba kerülünk a tudásanyaggal. Minél több asszociáció kapcsolódik az ismeretanyaghoz, annál inkább be tudjuk építeni az eszköztárunkba. Jocó bácsi tanítási módszere és motiváló személyisége egy generáció iskolához való viszonyát határozza meg. A könyv olvasója „hazavihet” módszereiből, de akár képzeletben újra iskolapadba ülhet, és felnőttként újrakalibrálhatja a tanuláshoz kötődő viszonyát.
Dr. Kádár Annamária
PSZICHOLÓGUS, EGYETEMI ADJUNKTUS, TRÉNER
Brené Brown:
A tökéletlenség ajándéka – Hogyan tapasztaljuk meg a valódi összetartozást és álljunk ki önmagunkért
„Minél sebezhetőbbek vagyunk, annál jobban félünk, és minél jobban félünk, annál sebezhetőbbek vagyunk.” Valódi önmagunkért kiállni kockázatos, hiszen nem fog mindenki szeretni és elfogadni. Félünk a sebezhetőségtől, attól, hogy megsérülhetünk, így nem akarunk őszintén megnyílni sem magunk sem mások előtt. Viszont feláldozni önmagunkat azért, amit más emberek gondolnak rólunk, egyszerűen nem éri meg. Brené Brown rámutat, hogy amennyiben hűek maradunk önmagunkhoz, akkor leszünk képesek szeretetet, törődést, figyelmet nyújtani azoknak, akik igazán fontosak számunkra. A sebezhetőség felvállalása azt jelenti, hogy teljes szívvel élünk.
Herner Dorka
PSZICHOLÓGUS, COACH
Brené Brown:
Bátran a vadonban – Hogyan tapasztaljuk meg a valódi összetartozást és álljunk ki önmagunkért
A valahova tartozás nem luxus, hanem olyan alapvető érzelmi szükségletünk, mint amilyen fizikai szükségletünk az evés. Van olyan csoport az életünkben, ahol teljesen önmagunk lehetünk? Mert attól, hogy születtünk valahova vagy dolgozunk valahol, még nem vagyunk ott otthon. A beilleszkedés finom játéka az alkalmazkodásnak és a határaink megőrzésének: ha nem fogadunk el csoportnormákat, kivet a közeg, viszont ha megfelelésből amőbaként vesszük fel a közösség alakját, akkor elveszíthetjük önmagunkat. Ha nem szeretnénk a gyerekeinket magányosnak tudni, akkor leghatékonyabb, ha először a példán, tehát magunkon változtatunk.
Dr. Gyurkó Szilvia
GYEREKJOGI SZAKÉRTŐ, AKTIVISTA, HINTALOVON ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA
Bruce D. Perry - Maia Szalavitz:
Szeretni születtünk – Hogyan veszélyezteti modern világunk az empátiát, és miért fontos megóvni?
Perry az egyik legfontosabb kutatója annak, hogy a gyermekkori élmények, traumák hogyan hatnak ránk, és hogy ezeken a negatív hatásokon az elfogadáson alapuló, valódi figyelemmel teli emberi kapcsolatok hogyan tudnak segíteni. Ez miért fontos? Mert az empátia, az együttérzés, a másik iránt tanúsított elfogadás egyszerre hat egyéni és társadalmi szinten, s teszik jobbá mindannyiunk életminőségét.
Frankó-Csuba Dea
JÖVŐKUTATÓ, A SPARK INSTITUTE VOLT VEZETŐJE
Carol S. Dweck:
Szemléletváltás – A siker új pszichológiája
Ma a technológia és a tudományos háttér is gyorsan változik. A jelenlegi 10 legnépszerűbb szakma 10 éve még nem is létezett. Gyermekeink felnőtt életükben gyakran váltanak majd munkahelyet és sokszor szakmát is, a tudás, amit ma megszerezhetnek, nem fogja őket évtizedeken át kiszolgálni. Szinte mindennapos feladatukká válik új tudást, innovációt létrehozni. Az innovatív gondolkodáshoz pedig nélkülözhetetlen az ún. growth mindset, azaz növekedési szemlélet – vagy ha úgy tetszik, az élethosszig való tanulás képessége. Erről szól Carol S. Dweck könyve.
Balatoni József
TÖRTÉNELEMTANÁR, ÍRÓ, TRÉNER, AZ ÉLMÉNYALAPÚ OKTATÁS NÉPSZERŰSÍTŐJE
Dr. Máté Gábor-dr. Gordon Neufeld:
A család ereje – Ragaszkodj a gyermekeidhez!
A gyerekek a jövő, a mi dolgunk, hogy segítsük őket abban, hogy a lehető legboldogabb gyerekkort élhessék meg. Ehhez pedig elengedhetetlen a szeretetteljes szülői háttér, az, hogy a gyermek mindig biztonságban érezhesse magát, tudja, hogy bármi van, ott a védőháló mögötte. Ez pedig életkortól független. Akkor is, amikor már a kortárs közösség erősebb, akkor is szükség van a családra, hogy megvédje őket, kapcsolatot biztosítson. Az elméleti háttér mellett a könyv gyakorlati tanácsokat is tartalmaz. Minden szülőnek alapmű, mert ez nem egy divatos „Hogyan legyen jó szülő” klisé.
Zeitler Ádám
KÖZGAZDÁSZ, A MILESTONE INTÉZET ALAPÍTÓJA
Feldmár András:
Hogyan lesz a gyerekből felnőtt?
Feldmár András így mutatja be saját könyvét: „Az egyetlen útmutatás, amit azzal kapcsolatban adhatok, hogyan neveljük fel a gyerekeinket: ne szégyenítsük meg őket! Ne alázzuk meg őket! Semmiképpen se! És ha más viselkedne így velük, védjük meg őket!” Nehezen tudok jobb és kompaktabb összefoglalást a könyvről. A szeretetteljes és támogató nevelés számomra legfontosabb könyve.
Al Ghaoui Hesna
SZERKESZTŐ-RIPORTER, SZERZŐ
Herner Dorka:
Gyerekes gondolatok – Önismereti egypercesek szülőknek
„Voltam két-, majd háromgyerekes anya, három gyerekét hosszú évekig egyedül nevelő szülő, vagyok most ötnek az anyukája.” – rántja be Herner Dorka az olvasót rögtön a könyv első mondatával a gyereknevelés komplex sűrűjébe, abba a labirintusba, amelynek időnként nehéz, ijesztő és áldozatokat is követelő kanyaraiban én gyakran érzem, hogy totálisan elvesztem. És mégis ez a legfelemelőbb, legcsodásabb labirintus a világon, amelyen a pszichológus és coach végzettségű szerző saját életének „egypercesein” keresztül kalauzol minket, rengeteg humorral, öniróniával, és persze sztorikba ágyazott, és (az én lelkemnek legalábbis) igazi támpontokat jelentő útmutatással.
Dr. Kádár Annamária
PSZICHOLÓGUS, EGYETEMI ADJUNKTUS, TRÉNER
Jean Liedloff:
Az elveszett boldogság nyomában – A kontinuum-elv
Jean Liedloff szerint az őslakos közösségek boldogabb életének kulcsa a csecsemőkkel és a gyermekekkel való bánásmódban kereshető. A 21. századi ember inkább az eszére, mint az ösztöneire hallgat. Pedig a kisbabákkal való törődésben nincs helye az intellektusnak – állítja Liedloff. Az ősi tradíciókra épülő kultúrákban a gyermeket mindenhova magukkal viszik, ott van, ahol az élet zajlik, és folyamatosan karban, illetve hordozókendőben tartják, nem hagyják egyedül ha alszik és legfőképp akkor, ha sír. A folyamatosan karban tartott csecsemő azt érzi, hogy a világban minden rendben van, így a kontinuum-elv alapján a boldogság nem egy elérendő cél, hanem egy természetes állapot.
Kerekes Valéria
MESE- ÉS JÁTÉKKUTATÓ, AZ ELTE TANÍTÓ- ÉS ÓVÓKÉPZŐ KARÁNAK OKTATÓJA
Jesper Juul:
Falkavezérek – Szeretetteli irányítás a családban
Noha a falkavezér működése teljesen más az állatvilágban, mint az emberi társadalomban, mégis adja magát a párhuzam, hogy szülőként irányítanunk kell gyermekünket, mert számára az jelent (érzelmi, mentális és fizikai) biztonságot, ha mi szülők vállaljuk az „irányító” szerepét. Vállaljuk a felelősséget, a döntéseket, a keretek meghatározását, egy olyan univerzum megteremtését, melyben a gyermek könnyedén tájékozódik és annak határai közt teljes biztonságban érzi magát. Jasper Juul könyve ebben segít bennünket, hogy mindezt szeretettel valósítsuk meg a családunkban, hiszen így tudjuk a legjobban megalapozni gyermekeink kiegyensúlyozott fejlődését és társadalmi beilleszkedését.
Tibenkszky Moni Lisa
ÚJSÁGÍRÓ, A FELELŐS SZÜLŐK ISKOLÁJA ALAPÍTÓ-ÜGYVEZETŐJE, A DA VINCI TV CSATORNA MAGYARORSZÁGI NAGYKÖVETE
Kádár Annamária, Kerekes Valéria:
Mesepszichológia a gyakorlatban – Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása gyermekkorban
Melyik gyerek és felnőtt képes ebben a „bolond”, állandó kihívásokkal, sokszor félelmekkel teli világban megállni a helyét? Kizárólag azok, akik megtapasztalják az elfogadást, a szeretetteljes támogatást és ehhez a mese, a családtörténetek megosztása nagyon fontos, szinte elengedhetetlen. A reziliencia segít boldogulni, kapcsolódni önmagukkal és a világgal, ebben pedig komoly tanítók a mesék, hiszen a vándor, a királyfi és a sárkány is szimbóluma életünk kihívásainak, ami elől nem elfutni, hanem megszelidíteni, magunk mellé állítani az igazi feladat.
Balatoni József
TÖRTÉNELEMTANÁR, ÍRÓ
Kaszás György:
Kreativitássuli
A 21. század egyik legfontosabb képessége a kreativitás, mert ez elengedhetetlen a munkánkban, de még a magánéletünkben is. A jó hír az, hogy ez fejleszthető, akár gyerekkorban, akár felnőttkorban. Ez a könyv pedig ebben egy óriási segítség: amellett, hogy kifejti a szerző a kreativitás főbb pontjait, számos feladatot, gyakorlatot is megalkotott ahhoz, hogy fejlessze ezt a képességet. Ezek mindenki számára megoldhatóak, az eredmény pedig garantált, életkortól függetlenül. Érdemes belevágni!
Al Gahoui Hesna
SZERKESZTŐ-RIPORTER, ÍRÓ
Kim John Payne:
Egyszerűbb gyermekkor – Hogyan neveljünk nyugodtabb, boldogabb, magabiztosabb gyerekeket?
Mit tehetünk, amikor úgy érezzük, hogy már fulladozunk a minket és a gyerekeinket érő információ-, impulzus-, tárgy- és játékáradatban? Vegyünk egy mély levegőt és olvassuk el Payne kézikönyvét arról, hogyan tudjuk az életünket kis, könnyen megvalósítható lépésekkel egyszerűsíteni és a gyerekeinket is segíteni abban, hogy a fontos dolgok és a minőségi kapcsolatok ne süllyedjenek el a túlfogyasztás cunamijában. A könyv több tematikára osztva ad ötleteket ahhoz, hogy hogyan tudjuk egyszerűsíteni nemcsak az otthoni környezetünket, hanem a családi programokat, az étkezéseket és a médiahasználatot is.
Nagygyörgy Miklós
AZ APAÉPÍTŐ – APA+ÉN PROJEKT EGYIK ALAPÍTÓJA
Mérő László:
Az ész segédigéi – A tudás és a nemtudás pszichológiája
Az egyik legizgalmasabb kérdés számomra, hogyan ismerhetjük meg a világot, vagy még inkább, hogyan lehetünk a gyerekek társai a világ felfedezésében. Mérő László könyve elkalauzol bennünket a tudomány világába, segít megérteni mi vezetett a minket körülvevő technológiai fejlődéshez, de megmutatja korlátainkat is és elgondolkodtat arról, milyen más utak és eszközök vezethetnek el világunk megértéséhez.
Al Ghaoui Hesna
SZERKESZTŐ-RIPORTER, ÍRÓ
Bruce D. Perry, Oprah Winfrey:
Mi történt veled? – Életünk újraalkotásának kulcsa, a múlt traumáinak elengedése
Az amerikai televíziós személyiség, Oprah Winfrey (aki maga is súlyos traumákat élt át gyermekkorában) és a neves amerikai agy- és traumakutató, Dr. Bruce Perry közös könyve elképesztően fontos űrt tölt be most, hogy a traumák hosszútávú hatásáról végre elindult egy társadalmi párbeszéd. Alaptételük szerint amikor egy gyermek nem az „elvárt normák szerint” viselkedik, sosem azt kell kérdezni, hogy „Mi baj van vele?”, hanem azt, „Hogy mi történt vele?”. A könyv lépésről lépésre magyarázza el, hogyan tudnak a gyerekkorban (sőt, akár az anyaméhben) átélt terhelő életesemények később komoly fizikai és lelki problémákat okozni, és hogy milyen módszerek segítségével lehetünk képesek elindítani a gyógyulás folyamatát.
Tószegi Attila
ZUGLÓI HERMANN OTTÓ TUDÁSKÖZPONT ÁLTALÁNOS ISKOLA IGAZGATÓJA, A MICROSOFT INNOVATÍV ISKOLÁK PROGRAM VEZETŐ TRÉNERE
Peer Krisztina - Pőcze Balázs - Szél Dávid:
Apa+én sosem unatkozunk – 10 küldetés, 70 közös játék, minőségi idő apukáknak és gyerekeiknek
A legkisebb királyfi kiállta a próbákat, s elnyerte a királylány kezét. Boldogan éltek, de az újdonsült király legnagyobb kihívása csak most kezdődött. Eltelt egy esztendő, s megszületett az első királyi gyermek. Elmondhatatlanul büszke apa volt, de az államügyek folyton elszólították családja mellől. Hogyan lehetek jó apa így? – tette fel, tesszük fel magunknak a kérdést. Az Apa+én tíz meséje segít megtalálni saját apai utunkat. A fejezetek végén, mint a mesékben ott a tanulság. Ám mire elolvassuk a meséket, elkészítjük közösen a mesékben szereplő tárgyakat, eljátsszuk a történeteket, mi is rálelhetünk a titokra: Meséljünk és játszunk, fedezzük fel együtt saját birodalmunkat! Ha ezt az utat követed, nem tévedhetsz el.
Dr. Gyurkó Szilvia
GYEREKJOGI SZAKÉRTŐ, AKTIVISTA, HINTALOVON ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA
Po Bronson és Ashley Merryman:
Amit rosszul tudtunk a gyerekekről
Végtelenül szórakoztató könyv, aminek szerzői fejezetről-fejezetre végigveszik azokat a kérdéseket, amiket szinte minden szülő feltesz magában legalább egyszer. Miért nem őszinték a kamaszok a szüleikkel? Van bármi haszna a Sesame Streetnek vagy más fejlesztő programoknak? Mit jelent a tehetség? Hogyan jó dicsérni egy gyereket? A válaszokat kutatási eredményeken és szakmai munkákon alapuló tudományos tényeken keresztül ismerhetik meg az olvasók – ettől mégsem nehezül el a könyv. Inkább csak még elgondolkodtatóbbá válik.
Tószegi Attila
ZUGLÓI HERMANN OTTÓ TUDÁSKÖZPONT ÁLTALÁNOS ISKOLA IGAZGATÓJA, A MICROSOFT INNOVATÍV ISKOLÁK PROGRAM VEZETŐ TRÉNERE
Ken Robinson:
Az alkotó tér – Lépj ki a dobozból, mert többre vagy képes, mint gondolnád!
Mélyen megérintett a szerző fő gondolata: a kreativitás oktatása ugyanolyan fontos mint az írástudásé. Miért kell másképp gondolkodnunk az oktatásról, mint a 19. században? Hogyan hozhatunk létre olyan alkotó tereket, amelyekben megélhetjük kreativitásunkat? Olvasmányos és szenvedélyes könyvében arra bíztat a szerző, hogy gondolkodjunk együtt az oktatás forradalmáról. Éljük meg saját alkotóképességünket, hiszen ha elemünkben vagyunk, a világunkat is jobbá tehetjük.
Tibenkszky Moni Lisa
ÚJSÁGÍRÓ, A FELELŐS SZÜLŐK ISKOLÁJA ALAPÍTÓ-ÜGYVEZETŐJE, A DA VINCI TV CSATORNA MAGYARORSZÁGI NAGYKÖVETE
Steigervald Krisztián:
A generációk harca – Hogyan értsük meg egymást?
Humorosan, számtalan gyakorlati példával, sztorival árnyalja korunk társadalmának rezgéseit. Kedvenc fejezetem az Influencer, mint ikon – ami a kortárs befolyásolással foglalkozik, közérthetően taglalva a mai kamaszok érték értelmezését. Ez a könyv segít abban, hogy elfogadjuk, tulajdonképpen más-más „bolygóról” jöttünk, de itt találkoztunk és ha elfogadjuk ezeket az eltérő generációs úti csomagokat, akkor kipakolás után nekivághatunk a közös kalandnak.
21. századi szülők podcast
Kik vettek részt a 21 könyv összeállításában?
Ismerjétek meg Gondolkodó Körünk szakértőit!
Al Ghaoui Hesna
SZERKESZTŐ-RIPORTER, ÍRÓ
Balatoni József
TÖRTÉNELEMTANÁR, ÍRÓ
Dr. Dinók Henrietta
ROMAVERSITAS, KURATÓRIUM ELNÖKE; TEACH FOR CANADA, VICE PRESIDENT OF GROWTH AND PARTNERSHIPS
Dr. Gyurkó Szilvia
GYEREKJOGI SZAKÉRTŐ, AKTIVISTA, HINTALOVON ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA
Frankó-Csuba Dea
JÖVŐKUTATÓ, A SPARK INSTITUTE VOLT VEZETŐJE
Fuszek Csilla
IGAZGATÓ, BUDAPESTI EURÓPAI TEHETSÉGKÖZPONT, MATEHETSZ, KOORDINÁTOR, EUROPEAN TALENT SUPPORT NETWORK
Herner Dorka
PSZICHOLÓGUS, COACH, A GYEREKES GONDOLATOK CÍMŰ KÖNYV ÍRÓJA
Kádár Annamária
PSZICHOLÓGUS, EGYETEMI ADJUNKTUS, TRÉNER
Kerekes Valéria
MESE- ÉS JÁTÉKKUTATÓ, AZ ELTE TANÍTÓ- ÉS ÓVÓKÉPZŐ KARÁNAK OKTATÓJA
Mészáros Antónia
AZ UNICEF MAGYARORSZÁG ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓJA
Nagygyörgy Miklós
AZ APAÉPÍTŐ- APA+ÉN PROJEKT EGYIK ALAPÍTÓJA
Tibenszky Moni Lisa
ÚJSÁGÍRÓ, A FELELŐS SZÜLŐK ISKOLÁJA ALAPÍTÓ-ÜGYVEZETŐJE, A DA VINCI TV CSATORNA MAGYARORSZÁGI NAGYKÖVETE
Tószegi Attila
ZUGLÓI HERMANN OTTÓ TUDÁSKÖZPONT ÁLTALÁNOS ISKOLA IGAZGATÓJA, A MICROSOFT INNOVATÍV ISKOLÁK PROGRAM VEZETŐ TRÉNERE
Trunk Tamás
A Z GENERÁCIÓ KÉPVISELŐJE, INFLUENCER, A "MÁRKÁK, SNEAKEREK, Z-GENERÁCIÓ" CÍMŰ KÖNYV SZERZŐJE
Zeitler Ádám
KÖZGAZDÁSZ, A MILESTONE INTÉZET ALAPÍTÓJA