Skip to content

A kézről való tanítás és a hozzá kapcsolódó innovatív zeneoktatási módszerek

Rövid ismertető

A kezdő zenét tanuló gyerekek vizuálisan, kézről gyorsabban és élvezetesebben sajátítják el a kisebb zenei darabokat.

Misszió

A kézről való tanítás a Rajkó módszernek nevezett zeneoktatási metódus egyik alappillére, melyet iskolai keretek között közel 30 éve használnak elsősorban a szórakoztató zene tanítása során. Így már több száz, illetve több ezer zenét tanuló növendék életére volt hatással a módszer. Azonban ennek a klasszikus zene tanítása során történő intenzívebb alkalmazása jelenti a paradigmaváltást a zeneoktatásban.
A kezdő zenét tanuló gyerekek vizuálisan kézről gyorsabban és élvezetesebben sajátítják el a kisebb darabokat. A kottaolvasás így a tanulási folyamat során az első időszakban kissé háttérbe szorul. Ahogy egy kis gyerek is előbb beszélni, majd később írni és olvasni tanul.
Azonban az erre épülő további innovatív pedagógiai módszerek használata együtt jelenti a áttörést, mely magában foglalja a videó tananyagokról történő tanulást és a telefonos vagy tabletre íródott applikációk együttes alkalmazását is.

Fő program

A kézről való tanítás valójában az egyik legegyszerűbb formája a hangszer tanulásnak. A tanár – vagy az a személy, aki már játszik az adott hangszeren bemutat egy rövid részletet a zeneműből, melyet még meg lehet könnyedén jegyezni és a tanuló visszajátssza a hangszeren a bemutatott zenei részt. A növendék ebben a formában egyszerre láthatja a lefogott hangokat, az ujjrendet és hallhatja a ritmust és a zenei megfogalmazást. Ezeket a zenei információkat egy kezdőnek sokkal könnyebb felfognia látvány és hallás után egyszerre, mint a kottából előbb értelmezni az elvont jelek tartalmát (hangmagasság, ritmus, ujjrend és frazeálás), majd a hangszeren megszólaltatni azt, amiről feltehetőleg még nem is tudja, hogy hogyan kellene megszólalnia. Az így megtanult zenemű rendszerint mélyebben megmarad a memóriában és a tanulási folyamat is gyorsabb és élvezetesebb.
Nemzetközi kitekintésben a Suzuki módszer is – a kézről való tanításhoz hasonlóan – háttérbe szorítja a kottából való tanulást az első időkben. Ahogyan egy kisgyermek előbb beszélni tanul majd csak később kezd írni, olvasni, úgy a zenetanulás is hasonlóképpen történik.

Kapcsolati információk
Lokáció
  • Budapest
Nekik szólnak a programjaink
  • Alsó tagozatosok (7-10)
  • Felső tagozatosok (11-14)
Top kompetenciák, amiket fejlesztünk
  • Kitartás
  • Kreativitás
  • Kritikus gondolkodás/ problémamegoldás